Pieremachochel in Denemarken 2017

Op 19 en 20 mei 2017 was Pieremachochel te gast in Denemarken bij de dansgroep 12Tur, die haar 10-jarig jubileum vierde. Het waren fantastische dagen!

Donderdag 18 mei begon voor ons dit weekend met een reisdag. Per auto of trein gingen we naar Naestved, waar we drie overnachtingen geboekt hadden in het hostel.

Vrijdag werden we om 11 uur verwacht op een parkeerplaats bij Moens Klint. Daar werden we opgewacht door leden van 12Tur. We maakten een prachtige wandeling bovenlangs de kliffen en konden via een trap naar beneden naar het kiezelstrand. Langs de zee liepen we terug en we eindigden de wandeling met een klim van 500 treden om weer boven te komen.

De picknick daarna in Klintholm Havn smaakte uitstekend. Daarna brachten we een bezoek aan het Thorsvang Samlermuseum, waar uiteenlopende verzamelingen te zien waren. Zeer de moeite waard. ’s Avonds was iedereen in het Folkemusikhuset, in Fensmark, waar de leden van 12Tur wederom voor een fantastische maaltijd hadden gezorgd en waar we met elkaar gedanst en gemusiceerd hebben, zowel Deens als Nederlands

Zaterdag was de eigenlijke feestdag. Hiervoor was ook de groep Barsebäck Folkdanslag uit Zweden uitgenodigd. Om 12 uur ontmoetten we elkaar weer in Fensmark en stond de lunch klaar. Daarna was er een excursie naar het Geomuseum in Faxe. We kregen een rondleiding in het museum en daarna konden we in de afgraving zelf naar fossielen gaan zoeken. Gewapend met beitel en hamer gingen we op pad. En er zijn mooie dingen gevonden; koraal, een haaientand, en schelpen.

Weer terug in Fensmark trok iedereen feestelijke kleding aan voor het jubileumdiner. Na een originele manier om de groepen te mixen, waarbij het moertje dat de dames gekregen hadden en het boutje van de heren passend bij elkaar gezocht moest worden, had iedereen een plekje aan de tafels gevonden. Het diner was weer uitstekend.

We genoten weer volop van Deense, Zweedse en Nederlandse dans en muziek. Ook al spreek je elkaars taal niet, deze taal begrepen we allemaal! Aan het eind van de avond waren er drie taarten met de vlaggen van de drie landen er op. Ze smaakten heerlijk. Daarmee was het feest ten einde. De dag daarna ging iedereen weer huiswaarts.

We denken met veel plezier terug aan deze dagen. De leden van 12Tur hadden een fantastisch weekend georganiseerd.